Therapie, Supervisie & Training

Waarom van deze training
Zijn wij inderdaad ons brein, zoals Swaab het stelt? Of zijn wij een door onze voornamelijk onbewuste driften gestuurd wezen overeenkomstig de visie van Freud. Worden we gestuurd door krachten van buitenaf of geven we vooral zelf sturing aan ons leven? Wordt ons gedrag bepaald door beloning en straf of valt gedrag vooral te verklaren middels termen vanuit het systeem- en communicatietheoretisch denken. Of had Rogers toch gelijk toen hij stelde dat wij vooral gericht zijn op persoonlijke groei en ontwikkeling?
Het zijn de grote modellen in de psychologie die pogen een antwoord te vinden op deze vragen. De verschillende antwoorden treffen we aan binnen de methodieken die gebruikt worden in de hulpverlening. En verhelderen de spraakverwarring die optreedt in het gesprek tussen hulpverleners binnen een meer medisch georiënteerde setting en hulpverleners binnen een meer psychosociaal georiënteerde setting. Maar ook tussen hulpverleners en hun financierders.

Inhoud van de training
In deze vijfdaagse training wordt stilgestaan bij de grote stromingen in de psychologie, hun mensbeeld, hun wijze van kijken naar het ontstaan van problemen en hun visie op datgene wat helpend is in de begeleiding en behandeling van mensen met problemen en stoornissen. De volgende stromingen worden behandeld:

  • Het psychoanalytische denken
  • Het behaviourisme
  • De humanistische psychologie
  • De systeemtheorie
  • Het cognitivistische model

Doelgroep
Hulpverleners in de sectoren jeugdzorg, verslavingszorg, psychiatrie, maatschappelijk werk, jeugdbescherming

Vorm
Incompany

Duur
Vijf dagen

Maximum aantal deelnemers
15

Meer informatie
Meer informatie over deze training is telefonisch of via het contactformulier verkrijgbaar